Temat: Kultura Baroku w Polsce i na Świecie.
I. Cele ogólne:
- znajomość głównych nurtów i cech jakie posiadał Barok
- rozpoznawalność głównych dzieł Baroku, zarówno w architekturze jak i sztuce
II. Cele szczegółowe:
W wyniku przeprowadzonej lekcji uczeń:
- potrafi wyjaśnić znaczenie pojęć: mecenat, barok, sarmatyzm,
- zna ramy czasowe epoki Baroku
- zna takich przedstawicieli baroku: Jacob Burckhardt, Wilhelm Lubke, Isaac Newton, Antonio Vivaldi
- wie czym był sarmatyzm i w jakiej grupie społecznej istniał ten nurt
- wie jaki był ideał życia w okresie Baroku
- wie kto to był mecenat
- zna najważniejsze dzieła Baroku takie jak: Klasztor w Lubiążu, Kościół w Świętej Lipce, Ekstaza św. Teresy, plac św. Piotra, 4 pory roku Vivaldiego, zamek w Podhorcach
Metody dydaktyczne: pogadanka, praca z komputerem i Internetem, opis słowny, prezentacja multimedialna
I. Czynności organizacyjno-porządkowe.
Przywitanie z uczniami.
Sprawdzenie obecności.
II. Rekapitulacja wtórna.
Sprawdzenie zadania domowego poprzez wybór ucznia do jego odczytania.
Wybranie z dziennika ucznia do ustnego odpytania.
Wystawienie oceny i krótkie jej uzasadnienie.
III. Uświadomienie celów lekcji, podanie i objaśnienie tematu.
Wyświetlenie na rzutniku filmu z kościoła w Świętej Lipce oraz klasztoru w Lubiążu i zadanie pytania z czym się one kojarzą i jaki to styl.
Wprowadzenie do kultury okresu Baroku.
Określenie ram czasowych trwania Baroku w Polsce i na świecie.
Przedstawienie metod dydaktycznych jakie będą miały miejsce na dzisiejszej lekcji.
IV. Opracowanie nowego tematu.
Włączenie filmu prezentującego najważniejsze dla baroku dzieła z lektorem mówiącym o kulturze Baroku w tle.
Po zakończeniu pytania co uczniowie zapamiętali z filmu oraz omówienie najważniejszych przedstawicieli Baroku na podstawie krótkiej syntezy w artykule online. Przedstawienie ideału życia w baroku nawiązując też do fotografii. Zrobienie z tego notatki w zeszytach.
Włączenie filmu o kościele w Świętej Lipce (z organami w tle) i odpytanie uczniów jakie cechy baroku dostrzegli w prezentowanym filmie.
Obejrzenie zdjęć Zamku w Podhorcach, pytania o ewentualną obronność takiego zamku i jego przeznaczenie. Przejście do nurtu jakim był sarmatyzm i omówienie jego cech na podstawie literatury online.
Odczytanie wiersza Daniela Naborowskiego: ,,Na oczy królewny angielskiej”. Omówienie stylistyki i wymowności wiersza i nawiązanie do ogólnych nurtów Baroku.
Włączenie utworu pt:” Cztery pory roku” Vivaldiego bez tłumaczenia co właśnie leci. Uczniowie sami dochodzą do tytułu dzieła jakie słuchają. Pytania o cechy takiego typu muzyki, jej charakter i emocje.
V. Rekapitulacja pierwotna.
Powtórzenie wiadomości zdobytych na lekcji z cicho włączoną muzyką barokową w tle.
Po skończonej rekapitulacji pożegnanie się z klasą.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz