czwartek, 20 maja 2010

Konspekt: Kultura Baroku w Polsce i na Świecie.

Temat: Kultura Baroku w Polsce i na Świecie.
I. Cele ogólne:
- znajomość głównych nurtów i cech jakie posiadał Barok
- rozpoznawalność głównych dzieł Baroku, zarówno w architekturze jak i sztuce
II. Cele szczegółowe:
W wyniku przeprowadzonej lekcji uczeń:
- potrafi wyjaśnić znaczenie pojęć: mecenat, barok, sarmatyzm,
- zna ramy czasowe epoki Baroku
- zna takich przedstawicieli baroku: Jacob Burckhardt, Wilhelm Lubke, Isaac Newton, Antonio Vivaldi
- wie czym był sarmatyzm i w jakiej grupie społecznej istniał ten nurt
- wie jaki był ideał życia w okresie Baroku
- wie kto to był mecenat
- zna najważniejsze dzieła Baroku takie jak: Klasztor w Lubiążu, Kościół w Świętej Lipce, Ekstaza św. Teresy, plac św. Piotra, 4 pory roku Vivaldiego, zamek w Podhorcach
Metody dydaktyczne: pogadanka, praca z komputerem i Internetem, opis słowny, prezentacja multimedialna

I. Czynności organizacyjno-porządkowe.

Przywitanie z uczniami.

Sprawdzenie obecności.

II. Rekapitulacja wtórna.

Sprawdzenie zadania domowego poprzez wybór ucznia do jego odczytania.

Wybranie z dziennika ucznia do ustnego odpytania.

Wystawienie oceny i krótkie jej uzasadnienie.

III. Uświadomienie celów lekcji, podanie i objaśnienie tematu.

Wyświetlenie na rzutniku filmu z kościoła w Świętej Lipce oraz klasztoru w Lubiążu i zadanie pytania z czym się one kojarzą i jaki to styl.

Wprowadzenie do kultury okresu Baroku.

Określenie ram czasowych trwania Baroku w Polsce i na świecie.

Przedstawienie metod dydaktycznych jakie będą miały miejsce na dzisiejszej lekcji.

IV. Opracowanie nowego tematu.

Włączenie filmu prezentującego najważniejsze dla baroku dzieła z lektorem mówiącym o kulturze Baroku w tle.

Po zakończeniu pytania co uczniowie zapamiętali z filmu oraz omówienie najważniejszych przedstawicieli Baroku na podstawie krótkiej syntezy w artykule online. Przedstawienie ideału życia w baroku nawiązując też do fotografii. Zrobienie z tego notatki w zeszytach.

Włączenie filmu o kościele w Świętej Lipce (z organami w tle) i odpytanie uczniów jakie cechy baroku dostrzegli w prezentowanym filmie.

Obejrzenie zdjęć Zamku w Podhorcach, pytania o ewentualną obronność takiego zamku i jego przeznaczenie. Przejście do nurtu jakim był sarmatyzm i omówienie jego cech na podstawie literatury online.

Odczytanie wiersza Daniela Naborowskiego: ,,Na oczy królewny angielskiej”. Omówienie stylistyki i wymowności wiersza i nawiązanie do ogólnych nurtów Baroku.

Włączenie utworu pt:” Cztery pory roku” Vivaldiego bez tłumaczenia co właśnie leci. Uczniowie sami dochodzą do tytułu dzieła jakie słuchają. Pytania o cechy takiego typu muzyki, jej charakter i emocje.

V. Rekapitulacja pierwotna.

Powtórzenie wiadomości zdobytych na lekcji z cicho włączoną muzyką barokową w tle.

Po skończonej rekapitulacji pożegnanie się z klasą.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz